נכתב לקראת שבת וַיֵּרָא

*
כמו בכל פרשות בראשית – אינסוף עולמות במשפטים ספורים.
אחד מן הסיפורים הפחות אהודים הוא סיפור בנות לוט, ששכבו את אביהן וילדו לו בנים.
אנסה להציג התבוננות בסיפור הזה, שמספר הכתוב.

*
וַיְהִי בְּשַׁחֵת אֱלֹהִים אֶת עָרֵי הַכִּכָּר וַיִּזְכֹּר אֱלֹהִים אֶת אַבְרָהָם וַיְשַׁלַּח אֶת לוֹט מִתּוֹךְ הַהֲפֵכָה בַּהֲפֹךְ אֶת הֶעָרִים אֲשֶׁר יָשַׁב בָּהֵן לוֹט.

לוט, אשתו ובנותיו מקבלים – בעקבות מו"מ תקיף שמנהל אברהם עם ה´ – פתח המלטות מפני חורבן גדול ושמימי הפוקד את כל ערי כיכר סדום.
בדרכם למלט את נפשותיהם, לא עומדת אשת לוט במחיר היקר שנלווה לחסד הצלתם:
אַל תַּבִּיט אַחֲרֶיךָ וְאַל תַּעֲמֹד בְּכָל הַכִּכָּר.
קשה מאד, מאד, לוותר על מבט לאחור. ק"ו כאשר אנחנו אפופי פחד מבוסס, בעיצומה של דרך מפרכת.
לבה של אשת לוט גובר על הידיעה שבהביטה לאחור תִּסָּפֶה, ורגע חולשתהּ משומר ומוצג לנצח.
זה קורה לכולנו, שאנו קופאים על עמדנו, הופכים לנציבי מלח, בהעלותנו מראות שהותרנו מאחור.

*
וַיַּעַל לוֹט מִצּוֹעַר וַיֵּשֶׁב בָּהָר וּשְׁתֵּי בְנֹתָיו עִמּוֹ כִּי יָרֵא לָשֶׁבֶת בְּצוֹעַר וַיֵּשֶׁב בַּמְּעָרָה הוּא וּשְׁתֵּי בְנֹתָיו.

דמיינו לכם: לא רק ביתכם, הרחוב שלכם, העיר שלכם. אלא כל אזור מגוריכם הנראה לעין נחרב עד כלא היה.
בעיניכם ראיתם. אין עוד חיים מסביב.
אין ספק שזהו סוף העולם, שכן אם נחרב כל אזור החיים – מה עוד נותר, והיכן?

*
וַתֹּאמֶר הַבְּכִירָה אֶל הַצְּעִירָה אָבִינוּ זָקֵן וְאִישׁ אֵין בָּאָרֶץ לָבוֹא עָלֵינוּ כְּדֶרֶךְ כָּל הָאָרֶץ.
לְכָה נַשְׁקֶה אֶת אָבִינוּ יַיִן וְנִשְׁכְּבָה עִמּוֹ וּנְחַיֶּה מֵאָבִינוּ זָרַע.

בבנות לוט מפעם הציווי הראשון: פְּרוּ וּרְבוּ וּמִלְאוּ אֶת הָאָרֶץ וְכִבְשֻׁהָ.
(טוב, ציווי בעל שלושה חלקים, שמתחיל ב´פרו ורבו´.)
ככל שהן יודעות, העולם כולו חרב ואיתו כל האנשים שחיו בו. אין מי שימשיך את החיים.
לשרי, בפרשה הקודמת, עמדה שפחתהּ שבאמצעותהּ יכלה לקיים את הציווי.
לבנות לוט אין אלא אביהן.
רחמיהן נכמרו אליו.

*
וַתַּשְׁקֶיןָ אֶת אֲבִיהֶן יַיִן בַּלַּיְלָה הוּא וַתָּבֹא הַבְּכִירָה וַתִּשְׁכַּב אֶת אָבִיהָ וְלֹא יָדַע בְּשִׁכְבָהּ וּבְקוּמָהּ.
וַיְהִי מִמָּחֳרָת וַתֹּאמֶר הַבְּכִירָה אֶל הַצְּעִירָה הֵן שָׁכַבְתִּי אֶמֶשׁ אֶת אָבִי נַשְׁקֶנּוּ יַיִן גַּם הַלַּיְלָה וּבֹאִי שִׁכְבִי עִמּוֹ וּנְחַיֶּה מֵאָבִינוּ זָרַע.
וַתַּשְׁקֶיןָ גַּם בַּלַּיְלָה הַהוּא אֶת אֲבִיהֶן יָיִן וַתָּקָם הַצְּעִירָה וַתִּשְׁכַּב עִמּוֹ וְלֹא יָדַע בְּשִׁכְבָהּ וּבְקֻמָהּ.

באינטואיטיביות עמוקה יודעות האחיות שאביהן לא יסכים לבוא עליהן בפכחונו.
אך הציווי להמשיך את האנושות, את אביהן, מפעם עמוק מכל והן עושות מעשה.
קודם הבכירה, אחריה – הצעירה.
זה יפה מאד, איך שתיהן נכנסות לסירה אחת. יוצרות ברית ביניהן.

*
וַתַּהֲרֶיןָ שְׁתֵּי בְנוֹת לוֹט מֵאֲבִיהֶן.
וַתֵּלֶד הַבְּכִירָה בֵּן וַתִּקְרָא שְׁמוֹ מוֹאָב הוּא אֲבִי מוֹאָב עַד הַיּוֹם.
וְהַצְּעִירָה גַם הִוא יָלְדָה בֵּן וַתִּקְרָא שְׁמוֹ בֶּן עַמִּי הוּא אֲבִי בְנֵי עַמּוֹן עַד הַיּוֹם.

המלה מוֹ משמעותה: עצמיות. ובצירופים מקובלת גם כ´באמצעות´: במו-ידיו, במו-פיו.
בנות לוט מנציחות את עומק כוונת פעולתן החריגה, בשמות שנותנות לבניהן:
מוֹאָב הריהו מוֹ-אָב. האב עצמו מתגלם בילד הזה, ובאמצעותו (של האב, של הבן).
בֶּן עַמִּי – עם הוא שם אחר לאב (נֶאֱסַף אֶל עַמָּיו). כלומר, בן אבי.
והוא אבי בני עַמּוֹן, שגם בשמם מצוי האב (עמ-ון) ועצמיותו (ע-מו-ן).

*
אחר כך עובר הכתוב לאברהם ולכל החיים הנובעים ממנו ובסביבתו.
והרי גם החיים שנתנו בנות לוט לבני אביהן נובעים מאברהם, שהיטב התמקח עם ה´ טרם השמדת סדום.
בצילום קוראים לזה ´זום אאוט´.

כשרואים את התמונה כולה, יכולים מחשבות ומעשים להיראות פתאום מגוחכים, נלוזים, לא טובים.
אבל חשוב להבין לעצמנו וללמוד מן הסיפור הזה.
איך לפעמים נדמה לנו שאנו רואים את המצב לאשורו למרות שמדובר רק בחלק מן התמונה.
כשיבוא היום הזה ואחשוב על עצמי מחשבות אפסות וחולשה, אשתדל לזכור.
ואם אשכח, אנא הזכירו לי.
תודה.

והזום אאוט ממשיך.
מזרע זה המעשה של בנות לוט – מזרעה של בתו הבכירה, שהנהיגה את המעשה –
בדיוק ממנו הגיעה רות המואביה, סבתו הגדולה של דוד המלך.

כשרואים את התמונה כולה, מזהירים מחשבות ומעשים נלוזים באור הייעוד שממנו ואליו נבעו.
אל נא נמהר לשפוט.
או: נשפוט בחומרה, ונזכור להציץ שוב, כחלוף זמן.

*

*

פוסט זה פורסם בקטגוריה Uncategorized. אפשר להגיע ישירות לפוסט זה עם קישור ישיר.

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת גוגל

אתה מגיב באמצעות חשבון Google שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s